Controlled Blasting
Hard rock blasting
Rock Blasting Demo
Delme İşleminin Amacı
Günümüzde
kimya teknolojisindeki gelişmeler sonucu inşaat, madencilik ve askeri amaçlarla
kullanılan çok sayıda patlayıcı madde geliştirilmiştir.
Buna
karşın üretim zorluğu, üretim maliyeti, depolama ve kullanma güvenliği, kullanım
öncesi ve sonrası çevre kirliliği gibi nedenlere bağlı olarak bunlardan bir kısmı
kullanılabilmektedir.
Genel
olarak patlayıcılar tahrip edici patlayıcılar, askeri patlayıcılar, ateşlemeye
yarayan patlayıcılar ve fırlatıcı yakıt halinde olan patlayıcılar olarak çeşitlendirilirler.
Ateşlemeye
yarayan patlayıcılar detonatör patlayıcılardır. Hassasiyetleri düşük olup yakıt
patlayıcılarını ateşlemek maksadıyla kullanılırlar. Hassas patlayıcılar
oldukları için ufak bir sıkıştırma ile çok çabuk ateş alabilirler.
Askeri
patlayıcılar fiziki ve kimyevi olarak uzun zaman aşirı sıcakta durmaya dayanıklıdırlar.
Çevrelerine bomba düştüğünde bundan etkilenmeyen yapıda olmaları gerekir. En
iyi askeri patlayıcı Trinitrotoluen yani TNT’dir. Diğer askeri
patlayıcıların yapısında da belirli oranlarda Trinitrotoluen bulunur.
Fırlatıcı
yakıt patlayıcılar mermi ve roketleri hedefe ulaştırmak için kullanılırlar. Diğer
patlayıcı tiplerinin aksine bu patlayıcılar infilak etmezler. Bol miktarda gaz üretirler.
Tahrip
edici patlayıcılar ise açık ve kapalı maden ocaklarında, inşaatlarda, yol ve tünel
açma işlemlerinde kullanılırlar. Bunlar Nitrogliserin esaslı patlayıcılar,
Amonyum Nitrat esaslı patlayıcılar ve Slurry, Emülsiyon tipi patlayıcılardır.
Delik Delmeyi Etkileyen
Parametreler
Delme Hızı
Delik delme işlemi sırasında matkabın kayaç veya cevher kütlesi
içindeki ilerleme hızı olup, cm/dak birimiyle ifade edilir.
Delik delme işleminde, delme hızını etkileyen faktörler aşağıdaki
gibi sıralanabilir:
-
Kayaç veya cevher kitlesinin mineralojik yapısı
-
Delme makinasının gücü
-
Matkap ve delici çubugun yapıldığı malzeme cinsi
-
Matkabın tipi ve delik delme çesidi
-
Seçilen delik çapi ve derinliği
-
Delik dibi temizleme çesidi (hava veya su ile)
-
Delme makinasına giren havanın basıncı
-
Eğik veya dik delik delme
-
Döner delicilerin devir sayısı
-
Matkap veya tijlerin değiştirilme zamanı
-
Ateşleme, kırılmalar ve beklenmeyen arızalar dolayısıyla kaybolan zaman
-
Kalifiye işçilik
-
Matkaba yapılan basınç (baskı kuvveti)
Delinecek Formasyonun Özellikleri
Kayacın sertliği, mukavemeti ve aşindırıcılığı,
delme hızı ve delme işlemini etkileyen önemli faktörlerdir. Uygulamalar sırasında,
iri tanelerden oluşmuş ve gevrek taneli yapıya sahip kayaçların daha kolay
delinebildiği saptanmıştır.
Sertlik, matkabın aşinmasında önemli rol oynar. Kayaçların
delinebilmesinde kayaç sertliğinden çok, formasyonun delinmeye karşi gösterdiği
direnç ve formasyon içindeki süreksizlikler önemlidir. Süreksizliklerin (çatlak,
fay, kırık) çok fazla bulunduğu formasyonlarda delik delme işlemi daha zordur.
Yapılan deneyler sonucunda, kayaçlar, delinebilme esasına
göre 4 sınıfa ayrılmıştır. Bu denemelerde granit baz alınmış ve bu kayacın
delinme hızı 1.0 olarak kabul edilmiştir.
Buna göre;
·
Çok Sert Kayaçlar: Delinebilme
hızı 0,5 ve daha az olan kayaçlardır. Bu tür kayaçlara ince taneli gri hematit
ve takonitler örnek gösterilebilir.
·
Sert Kayaçlar :Delme hızı 0.6-1.0 arasındadır. Granitler ve gnays örnek
verilebilir.
·
Normal Kayaçlar : Delme hızı 1.0 - 1.5 arasında değişen kayaçlardır. Bu
gruba kalker, dolomit, mermer, şist, porfiriler örnek olarak verilebilir. Bu
kayaçların delinmesi kolaydır.
·
Yumuşak Kayaçlar : Delme hızları 1.5 ve daha fazla olan kayaçlardır. Bu
tür kayaçların delinmesindeki güçlük, delik içerisine dolan kırıntılardan
kaynaklanmaktadır.
Yüksek sertlikte ve aşındırıcı özellikteki kayaçlar için
ağır darbeli deliciler, orta dayanımlı kayaçlar için orta ağırlıktaki darbeli
veya ağır döner deliciler, aşındırıcı ve gevrek kayaçlar için hafif darbeli
deliciler veya döner delici makinalar kullanılır.
Kaynak:
Köse H., Şimşir F., Onargan T., Yalçın E., Konak G., Kızıl M.S., Açık İşletme
Tekniği, DEÜ Mühendislik Fakültesi Yayınları İzmir, 2001
Delme
Ve Patlatma Neden Yapılır
Patlayıcı maddelerin icadı bilim ve insanlık tarihi açısından
bir dönüm noktası olmuştur. Barışçıl amaçlarla kullanılması durumunda insanlığa
büyük yararı dokunan bu maddeler, günümüzde savaşcıl amaçlarla da kullanılmaktadır.
Patlatma faaliyetleri günümüz mühendislik yapılarında
delme-patlatma olarak adlandırılır.Mühendislik yapılarının çogunda patlatma
faaliyetinin gerçekleştirilmesi patlayıcıların yerleştirileceği deliklerin açılmasıyla
mümkün olabilmektedir. Yer altı ve yerüstü maden ocakların da , tünel açımların,
kazı, yol ve baraj yapımlarında ayrıca yer üstü inşaat işletmelerinde gerek üretim,
hazırlık gerekse ilerleme ve yapım aşamasında patlatma oldukça sık kullanılan
bir yöntemdir. Özellikle açık işletmeler de kaya veya cevher kazısının
zemin sertliğine (dayanımına) göre, doğrudan kazı yapılamaması durumunda, bu işlerde
çalisan iş makinelerinin ekonomik bir şekilde kazı yapabilmesi ve işlerin hızlı
bir şekilde sürdürülebilmesi için delme ve patlatma yapılır.
Delik delinerek, içerisine patlayıcı madde konulması ve
patlatılarak kayaçların kazılabilirliğinin sağlanması, açık ocak işletmeciliğinin
en önemli konularındandır.
Patlatmanın başarısı;
Uygun düzende ve uygun çaplar da delik delinmesi,
Delinen bu deliklere uygun özelliklerde ve miktarlarda patlayıcı şarjı edilmesi
ile mümkün olabilir.
Yapılan patlatmanın hedefi ;
Maksimum kayaç parçalanması, kayaçların yerdeğiştşrebilmesini
sağlamak ve minimum düzeyde çevreye rahatsızlık vermektir. Buda yer sarsıntısı,hava
şoku, taş savrulması ve toz emisyonunun alt sınırda tutulması ile mümkündür.
Açık işletmelerde her yıl binlerce ton veya milyonlarca
m3 kaya kazısı yapıldığı düşünüldüğünde delme ve patlatmanın önemi açıkça
ortaya çikmaktadir.
Delme-patlatma denildiği zaman ilk akla gelen madencilik çalismalari
olmaktadır. Fakat delme-patlatma, madencilik dışında da birçok alanda yaygın
olarak uygulanmaktadır.
Bunlardan bazıları;
Madencilik sektörü: Maden arama faaliyetleri, açık ve yeraltı maden işletme
faaliyetleri, taş ocağı işletmeciliği, kuyu ve galeri açma, jeofizik araştırmalar,
sismik patlatmalar vs.
İnşaat sektörü: Hammadde temini, demiryolu, karayolu, baraj, havaalanı,
liman, çesitli amaçlara yönelik tünel açımı, çesitli temel kazıları, bina ve
yapıların kontrollü yıkımı vs.
Petrol sektörü: Sismik aramalar, rezervuarların genişletilmesi, boru
hatlarının yerleştirileceği kanalların açılması vs.
Tarım ve ormancılık sektörü: Su kuyusu açma,
sulama ve drenaj kanalları açma, ağaç köklerinin sökülmesi vs.
Askeri faaliyetler: Çesitli tahrip ve imha faaliyetleri, mevzi hazırlama, füze
rampaları inşaatı, yeraltında sığınak ve cephanelik açma faaliyetleri vs.
Diğer faaliyetler: Su altı atımları, buz ve buz altı çalismalari, kontrollü
çig önleme atımları , büyük yangınlarda oksijeni kesmek amaçlı, tarımda kesilen
ağaç kütüklerini yerinden oynatmak toprağı gevşetmek için vs.
Tünel
Patlatma Yöntemleri
Tünel
patlatmalarında genelde üç yöntem uygulanır, projenin gereksinimlerine göre bu
yöntemlerden uyarlamalar yapılmaktadır.
ÇIFT
- V ORTA ÇEKMELI PATLATMA DÜZENİ
Belirli bir kaya biriminde sürülen belirli genişlikteki
bir lağımda V tipi orta çekmeli patlatmalarda ilerleme miktarı kısıtını aşabilmenin
yolu daha dar açılı, fakat dinamit miktarlarını olağanın üzerinde bir miktar
arttırarak patlatma yapmaktır. Nitekim daha önce sözedilen ön tasarımların
denenmesi sırasında, kayalar içinde en zayıfı olması sebebiyle silttaşi çamurtasmda
bir deneme yapılmış ancak başarısızlıkla sonuçlanmıştır.
Başarısızlığın
nedenleri
i- orta çekme dilim kalınlığının (V dibi - alınmesafesi)
fazla olması
ii- Kullanılan grizutin klorür dinamitinin kudretinin
(GOM II Al'e göre % 56) ve delik doldurma yoğunluğunun (Kg/m) düşük olması
Belirtilen başarısızlığın aşilması yolunun, dinamiti değiştiremiyeceğimize
göre, ortayı iç içe iki adet V ile birbiri peşisıra çekerek dilim kalınlığını
yarıya indirmekten geçeceği düşünülmüştür. Bu görüşten hareketle Şekil 2. ve
3.'te görülen ve Çizelge l.'de özetlenen çift -V orta çekmeli patlatma düzeni
geliştirilmiştir.
Bu çalismada sadece sağlam kumtaşmda B- 10 kesitinde lağım
sürmek için yapılan çiit-V orta çekmeli patlatma düzeni sunulmuş ve ilkesel düzeyde
tanıtımı amaçlanmıştır.
Yelpaze Çekme
(Fun Cut)
Yelpaze
çekme, orta çekmenin asimetrik bir uygulaması olarak bilinir. Daha az patlayıcı
kullanılarak daha fazla kesim yapılabilir. Genelde delici makinelerin kızak
uzunluğu, dar kesitli tünellerde kesme delikleri tünelin bir tarafına çekilerek
a iç açısının büyümesi sağlanır. Bu yöntem kısa tünellerde uygulanmaya
devam etmektedir.
Paralel Delik
Yöntemi (Parellel Cut,Burn Cut)
Paralel
delik yöntemi, temelde uygun miktarda şarj edilmiş bir deliğin, kendinden daha
geniş bir diğer deliğin sağladığı boşluğa doğru patlatılması esasına dayanır.
Delici makinalardaki teknolojik gelişmeler otomatik olarak paralel delik
delinmesine olanak sağlamaktadır. Delme hatasının ortadan kalkmasından
sonra verimli sonuçlar alınmış ve paralel delik yöntemi tünel
projelerinde başarılı bir şekilde uygulanmaya başlanılmıştır.
Tünel
patlatmalarında, her delik tarafından savrulmakta olan patlamış parçacıkların
diğerleri tarafından çakismamasi için, her deliğe yeterli miktarda gecikme aralığı
verilmesi, çok önemli bir noktadır.
Bu
nedenle optimum gecikme aralığı ve yeterli sayıda numaraları olan ve aynı
zamanda emniyetli olan Nonel (Elektriksiz) kapsüllerin ülkemizde de kullanımı
oldukça artmıştır.
Özetle
bu yöntem deneyime dayalı olup delikler hassas ve dikkatli şekilde delinmelidir.
Tünele uygun patlatma delik dizaynı ve gecikme aralıkları belirlenmelidir.
Kaynak:
Johansen J., Modern Trends in Tunnelling and Blast Desing, ERKOÇ Y. Ö., Kaya
Patlatma Tekniği İstanbul 1990
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder