Tünel Açma
Makinelerine Genel Bir Bakış
2 – 12 m
arasında değişen çaplarda kazı yapabilecek şekilde tasarlanmışlardır. Bazı özel
genişletme makineleri 3 m çaplı pilot kazı deliğini 15 m çaplı hale
getirebilecek şekilde tasarlanmıştır. Bu makinelerin uzunlukları 12 – 25 m
arasındadır. TAM 3 ana bölümden oluşur. Kuyruk kısmı, gövde kısmı ve yüz
kısmıdır. Kuyruk bölümü; kaplama tesisi için, konveyör tesisi için, platform
için gerekli olan kaldırma kollarını içermektedir. Gövde bölümü; operatör
çemberi, hidrolik ve elektrikli sistemleri, motorlar, jeneratörler, dişli
sistemi ve çalışma platformu gibi üniteleri içermektedir. Kesici kafada değişik
formasyonlar için farklı kesici uçlar kullanılmaktadır. Kesici tipte uçlar ve
dişler yumuşak tip formasyonların kazılmasında kullanılmaktadır. Disk tipte
keskiler tüm kayaç türlerinde ki kazılarda kullanılabilmektedir. Dış gövde,
makinenin yapısına göre sayısı 2 – 8 arasında değişen demirleme ayakları taşır.
Bu ayaklar kazı esnasında makineyi yerinde tutmakta ve sağ – sol yapmayı
ayarlamaktadır. Ayrıca üst tarafında kazılmış olan malzemeyi arkaya nakleden
bir bant bulunmaktadır. TAM ‘i üzerinde lazerli yön verme sistemleri; kazı
sırasında birçok makine parametresinin izlenmesine olanak veren izleme ve veri
transferi sistemleri ile makine performansını otomatik olarak optimize eden PLC
sistemleri kullanılmaktadır.
Tünel açma makinelerinin genellikle, metro, otoyol,
demiryolu tüneli inşaatları ve maden ocağı galerileri yapımında büyük ölçekli
işletmelerce kullanıldığı gözlenmektedir. Türkiye’de bu alanlardaki gelişme ve
yatırımlar devam etmektedir.
Tünel Açma
Makinelerinin (TAM) ilk uygulamaları ise roadheader ‘lardan sonra olmuştur.
1970 ‘lerden sonra teknolojik gelişmelerin bir sonucu olarak TAM ‘nin
performansları senelere bağlı olarak artmaktadır. TAM bugün en sert
formasyonlarda bile başarıyla kullanılmaktadır. Basınç dayanımı 2500 kg/cm2
olan bir granit formasyonunda, 7 m çapında bir makine günde kolaylıkla 8-9 m
‘lik kazı hızlarına ulaşabilmektedir.
İngiltere kömür
ocaklarında yapılan mukayeseli bir çalışma da, klasik yöntemle açılan bir
galerinin maliyetinin tam cepheli bir tünel açma makinesi ile açılan galeri
maliyetinin hemen hemen aynısı olduğunu göstermiştir, buna rağmen mekanize kazı
hızı 3 misli daha fazla olmuştur.
Tünel Açma
Makinelerinde elektrik ve hidrolik donanımların kumanda aletleri operatör
mevkiinde toplu halde bulunmaktadır. Makineyi burada idare etmek için bir işçi
yeterli olmaktadır. Bu büyük makinelerin yönsel idareleri önceleri çok zordu.
Ancak şimdi “Lazer Işınları” sayesinde artık çok büyük uzunluktaki galeri
sürülmesinde ve kurba (Dönemeç yada Viraj) olan hallerde bile, santimetrelerle
ölçülebilecek kadar büyük bir hassasiyetle yönsel idare mümkün olabilmektedir.
Bugün bir
roadheader ‘ın fiyatı kullanılma durumuna, güç ve ağırlığına bağlı olarak
700.000 $ ile 2.000.000 $ arasında, TBM ‘nin fiyatı ise 2.000.000 $ ile
8.000.000 $ arasında değişmektedir.
TBM
İnşaat ve madencilik sektörlerinde, yeraltı yapıları büyük önem
taşımaktadır. Özellikle büyük şehirlerde, elektrik, su, kanalizasyon, telefon,
doğalgaz ve metro tünelleri gibi yapıların açılması sırasında, çevreye ve yer
üstündeki yapılara zarar verilmemesi son derece önemlidir. Bu da seçilecek kazı
tekniği ile alakalıdır. TBM ( Tunnel
Boring Machine) denilen tünel açma makinaları yatırım
maliyeti yüksek olsa da, istenilmeyen yeraltı hareketlerini önleme
kabiliyeti, daha sessiz, titreşimsiz ve hızlı çalışması nedeniyle günümüzde
tercih edilen kazı makineleri haline gelmiştir. Sert, orta sert, yumuşak ve
akıcı formasyonlar için kullanılabilen kafa dizaynları ve keski tipleri,
makineyi dengeleme sistemleri, tahkimat sistemleri, çıkarılan pasayı taşıma
sistemleri, çeşitli yönlerden farklılıklar göstermektedir. Açılacak yer altı
boşluğu boyunca geçilecek formasyonların önceden tespiti, kullanılacak
makinenin seçiminde en önemli faktörlerden biri olmaktadır.
İlk tünel açma makinesi Amerika’da Hoosac Tüneli’nde kullanılmıştır. Bu
makine daire şeklinde döner bir kesme kafasına sahipti ve keskiler konsantrik
daireler çizerek kazı yapacak şekilde dizilmişlerdi. Tutunma mekanizması, itme
(baskı) mekanizması ve pasa uzaklaştırma düzenleri vardı. Ancak 1856 yılında
yapılan bu makinenin yapısal tasarım şekli, makinenin sert kayaçlarda başarılı
olarak çalışabileceği seviyede değildi. Herman Haupt isimli inşaat mühendisi,
bu makine ile 3 metrelik bir ilerleme yapmayı başarmıştı. TBM’in esasını
oluşturan bu kavram, daha sonra yüz yıl boyunca hiçbir gelişme
gerçekleşmemiştir.
1956 yılında James Robbins isimli mühendis, kalem keskiler yerine döner
disklerin kullanılma fikrini ortaya atmıştır. Toronto’daki bir uygulamada günde
38m’lik ilerleme gerçekleşmiştir.Bu uygulama TBM’lerin
yumuşak ve orta sert kayaçlarda ekonomik olarak kullanılabileceğinin ilk
göstergesi olmuştur. Toronto’daki uygulamanın ardından 26 yıl boyunca yine pek
bir ilerleme olmamıştır.
1970′lerin sonu ve 1980′li yılların başlarında Amerika ve Avrupa’da birçok
üniversite ve araştırma kurumu disk kesicilerin sert kayaçlardaki
performansının fizik prensiplerini anlamak üzere çok sayıda araştırma
yapmışlardır.
Tünel Açma Makinası Genel Özellikleri
TBM’lerin yapısal
özellikleri olarak ;
§
Kesici kafa,
§
İtme silindirleri,
§
Yönlendirme silindirleri,
§
Kilitleme pabuçları(gripper),
§
Kesici kafayı döndüren motorlar,
§
Beton tahkimat elemanlarını yerleştiren erektörler sayılabilir.
TBM arkasında bulunan, back-up sistemler olarak adlandırılan kısımda ise;
§
Hidrolik güç üniteleri,
§
Elektrik trafoları,
§
Tavan civataları için delici,
§
Havalandırma fanları,
§
Pasa nakliyatı için bant konveyörler,
§
Vagonlar bulunmaktadır.
TBM İle Kazınının, Delme Patlatma ile Maliyet Karşılaştırılması
Firmalar bir tünel projesine başlamadan önce işi ne şekilde yapacaklarına
dair sınırlayıcı sebepler ve hükümler yok ise maliyet açısından yöntem belirlemek
için çalışmalar yapmak zorundadırlar. Bu çalışmaları etkileyen parametreler ve
bunların maliyete etkileri aşağıdaki gibidir:
§
Tünel Çapı ve Tünel Uzunluğu,
§
Tünel Açılacak Formasyonun Basınç Dayanımları ve Kazılabilirlik,
§
Çalışma Saatleri,
§
Patlayıcı Madde ile Kazıyı Engelleyen Sebepler,
§
Tünele Uygun Makinelerin Temin Zorlukları (Küçük çaplı tünellerde Del-Pat
sonrası ayna pasasının yüklenmesi ve taşınması vb. işler için spesifik
makinelerin kolaylıkla bulunamaması gibi),
§
İşin Süresi,
§
Diğer sebepler,
Yukarıda sayılan tüm parametreler hassas bir şekilde değerlendirilerek
tünelin hangi yöntemle açılacağına karar verilir. Yukarıdaki parametrelerden en
önemlisi ve yöntem belirlemede asıl belirleyici olan tünel çapı ve
tünel uzunluğudur.
Yukarıdaki grafikten de görüldüğü üzere örneğin 3 metre kazı çapındaki bir
tünel için 5km’den sonra TBM ile tünel kazısı daha ekonomik olmaktadır. Proje
bitiş süresi göz önüne alındığında ise tünel açma makineleri ile kazı her zaman
avantajlı durumdadır.
Neden TBM ?
§
Kazı hızı oldukça yüksektir,
§
Çalışan işçi sayısı oldukça az olmakta ve işçilik maliyeti düşmektedir,
§
TBM kullanımıyla tünel içinde oluşması mümkün toz miktarı önemli derecede
azalmakta ve dolayısıyla işçi sağlığı açısından olumlu bir çalışma ortamı elde
etmek mümkün olmaktadır,
§
Patlatmadan kaynaklanan sarsıntı oranı TBM kullanımında söz konusu
olmayacağından TBM, şehirleşmenin yaygın olduğu kaya ortamlarında kolaylıkla
kullanılabilmekte ve çevre sorunu yaratmamaktadır,
§
Patlatma yapılarak çalışıldığında yeraltı açıklığının çevresinde oluşan
gevşeme zonu (zedelenmiş kaya kütlesi zonu), TBM’in kullanılması halinde
oldukça sınırlı kalmakta ve dolayısıyla, tünel destek elemanlarına etkiyen
yükler de azalmaktadır.
TBM’in Performansı
TBM kullanan firmalar bir tünel projesine başlamadan önce işi ne kadar
sürede yapabileceklerini bilmek isterler. Yıllar içerisinde farklı
yaklaşımların etkin olduğu performans tahmin metotları geliştirilmiştir.
TBM performansını etkileyen parametreler
Kayaç Karakteristikleri
§
Tek eksenli basınç dayanımı,
§
Kayaç sağlamlığı (kayaç dokusu),
§
Çatlak İndeksi,
Keski Geometrisi
§
Çap,
§
Ağız Genişliği,
TBM Özellikleri
§
Keski başına düşen baskı kuvveti,
§
Keskiler arası mesafe,
§
Güç (tork ve devir sayısı),
TBM’in Sınıflandırılması
Çalışılan zemin şartlarına göre;
§
Single Shield Tünel Açma Makinaları
§
Double Shield Tünel Açma Makinaları
§
Mixed Tünel Açma Makinaları
§
Hard-Rock Tünel Açma Makinaları
§
EPB
§
Slurry
kaynak:
E-Berk Makina ve Metalurji
TBM İle Kazınının, Delme Patlatma ile Maliyet Yönünden Karşılaştırılması
Firmalar bir tünel projesine başlamadan önce işi ne şekilde yapacaklanna
dair sınırlayıcı sebepler ve hükümler yok ise maliyet açısından yöntem belirlemek
için çalışmalar yapmak zorundadırlar . bu çalışmaları etkileyen
parametreler ve bunların maliyete etkileri aşağıdaki gibidir;
• Tünel Çapı ve Tünel Uzunluğu
• Tünel Açılacak Formasyonun Basınç dayanımlan ve kazılabilirlik
• Çalışma Saatleri
• Patlayıcı Madde ile Kazıyı Engelleyen Sebepler
• Tünele Uygun Makinelerin Temin Zorluklan ( Küçük çaplı tünellerde
Del-Pat sonrası ayna paşasının yüklenmesi ve taşınması vd işler için spesifik
makinelerin kolaylıkla bulunamaması gibi )
• İşin Süresi
• Diğer sebepler
Yukarıda'sayılan tüm parametreler hassas bir şekilde değerlendirilerek
tünelin hangi yöntemle açılacağına karar verilir yukarıdaki parametrelerden
en önemlisi ve yöntem belirlemede asıl belirleyici olan tünel çapı ve tünel
uzunluğudur. Yapılan karşılaştırmalı maliyet reel analizleri neticesinde tek
tip bir formasyonda ( kireç taşında ) çizilen bir grafik görülmektedir.
TBM ve Delme Patlatma ile kireç taşında tünel açılmasının maliyet
analizi açısından karşılaştırılması
Yukandaki grafikten de görüldüğü üzere örneğin 3 metre kazı çapında
ki bir tünel için 5 km den sonra TBM ile tünel kazısı daha ekonomik
olmaktadır. Proje bitiş süresi göz Önüne alındığında ise tünel açma makineleri
ile kazı her zaman avantajlı durumdadır.
Kaynak: Muammer ÇINAR,Cenk FERİDUNOĞLU, ''TÜNEL AÇMA MAKİNELERİ (TBM)''
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder